Vlnitá lepenka se využívá jako obalový materiál pro nejrůznější druhy výrobků. Přímými zákazníky vlnité lepenky jsou firmy vyrábějící potraviny, nápoje a jiné rychloobrátkové zboží.
Fakta a čísla o výrobě a spotřebě obalů z vlnité lepenky v České republice
V České republice je sedm producentů vlnité lepenky s devíti výrobními závody, které disponují zvlňovacími stroji. Kromě těchto přímých výrobců vlnité lepenky existuje řada dalších, které vlnitou lepenku zpracovávají.
Vzhledem k vysokým přepravním nákladům – ve vztahu k hodnotě transportovaného zboží (velké objemy, poměrně nízká hodnota materiálu) – není vlnitá lepenka dopravována na velké vzdálenosti. Optimální vzdáleností pro přepravu je do 300 km, a to platí jak pro dopravu tuzemskou, tak také pro import a export do a ze sousedních zemí.
Vyrobené roční množství vlnité lepenky představuje víc než 1 000 km2, což by stačilo ke dvojímu pokrytí celkové plochy Prahy.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Celkové dodávky (mil. m2) * | 1 097 | 1 105 | 1 115 | 1 114 | 1 192 |
Tabule z vlnité lepenky (%) | 33.0 | 33.5 | 38.7 | 38.1 | 35.5 |
Zpracovaná vlnitá lep. (%) | 67.0 | 66.5 | 61.3 | 61.9 | 64.5 |
Průměrná gramáž (g/m2) | 490 | 490 | 482 | 480 | 477 |
Export (%) | 39 | 34 | 32 | ||
Počet zaměstnanců ** | 1 502 | 1 602 | 1 569 | 2 160 | 2 158 |
Recyklované materiály (%) *** | 86.4 | 86.4 | 85.3 | 85.0 | 84.7 |

Fakta a čísla o evropské výrobě a spotřebě obalů z vlnité lepenky
61
40
75
88
100
400
700
100
Celosvětový nárůst je ročně mezi 3-4 % a koresponduje s růstem celkové ekonomiky.
Největší nárůst od roku 2010 byl v Asii.
Nárůst od roku 2010
Asie
+ 51.6%
Evropa
+ 14.6%
Oceánie
+ 23.5%
Severní Amerika
+ 10.2%
Střední/Jižní Amerika
+ 13.3%
Celosvětově
+ 31.0%
Odběratelé vlnité lepenky podle odvětví
2019 | 2020 | ||
01 | Zemědělská produkce | 3.4% | 0.8% |
02 | Maso a ryby | 0.1% | 0.6% |
03 | Mléčné produkty | 12.7% | 11.7% |
04 | Zpracované potraviny | 11.7% | 14.2% |
05 | Nápoje | 7.7% | 6.3% |
06 | Rychloobrátkové spotřební zboží | 14.2% | 17.2% |
07 | Trvanlivé zboží, produkty | 13.5% | 10.8% |
08 | IT komunikace a audio | 6.4% | 7.0% |
09 | Investiční zboží | 6.3% | 3.9% |
10 | Pomocný materiál | 0.2% | 1.9% |
11 | Logistika | 0.4% | 0.8% |
12 | Obaly e-commerce | 7.3% | 8.9% |
13 | Papírové produkty | 6.8% | 7.0% |
14 | Ostatní s výjimkou archů | 9.2% | 8.8% |